ارز اربعین به صورت دینار به زائران پرداخت می‌شود مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ترس در دل بازار سرمایه

  • کد خبر: ۲۰۴۲۷
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
ترس در دل بازار سرمایه
شاخص کل بورس تهران بیش از ۱۴ هزار واحد ریزش کرد
مسعود سلطانی - بعد از ریزش ۶۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس تهران در روز شنبه و البته کاهش قیمت جهانی کالا‌ها انتظار می‌رفت که بازار سرمایه در روز دوشنبه نیز ریزشی باشد.
با وجود این برخی اخبار نیز ترس در دل بازار سرمایه انداخت. در آخرین روز از هفته گذشته خبری مبنی بر تصمیم هیئت‌مدیره سازمان بورس برای کاهش دامنه نوسان قیمت‌ها از مثبت- منفی ۵ درصد، به مثبت-منفی ۲ درصد منتشر شد.
خبری که واکنش منفی تمامی کارشناسان را در پی داشت و سایه شوم کاهش نقدشوندگی و دخالت مستقیم در معاملات را بر سر بازار انداخت و البته می‌توانست موجب خروج سرمایه‌های تازه‌وارد از بورس شود. خروج سرمایه از بورس بدون تردید به معنی تزریق همان پول‌ها به بازار‌های سفته‌بازی طلا و ارز بود.
البته این تصمیم بی‌سابقه و ناگهانی با مخالفت وزیر اقتصاد و امور دارایی اجرایی نشد. با‌این‌حال مشکلات عدیده دیگری نظیر قفل شدن هسته معاملات و عدم امکان ثبت سفارش‌ها، نارضایتی فعالان بازار سرمایه را به همراه داشت و موجب شد شروع به کار بورس تهران در هفته جاری یعنی روز شنبه با ریزشی ۶۰۰۰ واحدی باشد و دیروز نیز شاخص کل بورس بیش از ۱۴ هزار واحد ریزش کند.
در پی این اتفاقات دیروز برخی از سایت‌های خبری اعلام کردند که وزیر اقتصاد و امور دارایی در حکمی شاپور محمدی را از سمت ریاست سازمان بورس برکنار و بهروز خدارحمی را به عنوان جایگزین او منصوب کرده‌است، با این حال عصر روز گذشته یاسر فلاح، روابط عمومی بورس، این مسئله را تکذیب کرد.
تمامی این اتفاقات در کنار هم یعنی نابسامانی مدیریت در بورس تهران، قفل شدن هسته معاملات، تصمیمات خلق‌الساعه و البته ریزش شدید بازار‌های جهانی و کاهش قیمت جهانی کالا‌ها باعث شد که روز گذشته نیز شاهد ریزش ۱۴ هزار و ۸۰۵ واحدی شاخص کل بورس تهران باشیم. روز گذشته بورس تهران ریزش دسته‌جمعی سهام از گروه‌های مختلف را تجربه کرد که البته پس از رشد‌های اخیر و با فضای منفی بازار جهانی چندان غیرطبیعی نبود. در معاملات دیروز به غیر از صف‌های سنگین برای خرید عرضه‌های اولیه محدود (نظیر پتروشیمی تندگویان که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان صف خرید داشت) در اغلب نماد‌ها شاهد صف‌های فروش میلیاردی بودیم که موجب ریزش ۲.۷ درصدی (۱۴ هزار و ۸۰۵ واحد) شاخص کل و ریزش ۱.۹۱ درصدی (۳۵۳۰ واحد) شاخص کل هم‌وزن شد.
لازم به ذکر است که افت شدید قیمت نفت و بازار‌های کالایی می‌تواند اثری منفی بر درآمد ارزی کشور داشته باشد. این موضوع با ضعف سمت عرضه ارز و همچنین با ضعف درآمد‌های ارزی دولت و اثر پولی آن می‌تواند بر نرخ دلار مؤثر باشد و البته بازار سرمایه را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->